سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

رئیس ائتلاف ملی عراق و هیأت همراه که در تهران به سر می‌برند با رئیس قوه قضاییه، رئیس‌جمهور، رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت‌نظام و مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش مهر، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه در این دیدار، توسعه ثبات و امنیت در کشور عراق را یک ضرورت اجتناب‌‌ناپذیر دانست و اظهار داشت: تجربه سال‌های گذشته همواره نشان داده است که بی‌ثباتی در این کشور بر کل منطقه و جهان تاثیرگذار است ‌از این‌رو جامعه جهانی با همراهی کشورهای منطقه باید فعالانه با این موضوع برخورد کنند.

لاریجانی با اشاره به ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های حقوقی و قضایی فی‌مابین افزود: مسئله ورود غیرمجاز از مرزهای 2 کشور یکی از مسائل مهم است که می‌بایست مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد و با گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی و انعقاد موافقت‌نامه‌های معاضدت قضایی موجبات افزایش همکاری‌ها فراهم آید.

ابراهیم جعفری نماینده مجلس و رئیس ائتلاف ملی عراق نیز در این دیدار با مثبت توصیف کردن همکاری‌های ایران و عراق خواستار افزایش سطح همکاری‌های 2 کشور به‌ویژه در امور معاضدت حقوقی و قضایی شد و آمادگی خود را برای تلاش در این باره اعلام کرد.

ارتباط تنگاتنگ مردم و نظام

نخست‌وزیر سابق عراق همچنین با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.  سعید جلیلی در این دیدار آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری و انتقال تجربه در زمینه‌های مختلف به عراق اعلام کرد و گفت: مهم‌ترین عامل تقویت امنیت ملی رابطه صمیمی و همدلی مردم با نظام و حکومت است.

وی اعتماد و ارتباط تنگاتنگ مردم و نظام را عامل پایداری امنیتی ایران در 30 سال گذشته توصیف کرد و با تاکید بر ضرورت تقویت این رابطه عنوان کرد: تحکیم رابطه صمیمی مردم و نظام موجب تقویت ثبات و امنیت می‌شود.

جلیلی  همچنین با ابراز خرسندی از روند سیاسی جاری و تثبیت دمکراسی در عراق، رابطه 2 ملت را رابطه‌ای ویژه مبتنی بر ارتباطات عمیق، تاریخی و برادرانه دانست و تاکید کرد:‌ تحکیم روابط دوستانه میان 2 ملت بستری مناسب و ضروری برای تقویت مناسبات دوجانبه و تثبیت استقرار و امنیت است.

الگویی موفق در جهان

در این دیدار ابراهیم جعفری با تبریک برگزاری انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران گفت: رهبری هوشمند و اتحاد و همدلی مردم ایران این کشور را به الگویی موفق در جهان مبدل کرده است. نخست‌وزیر سابق عراق همچنین با اشاره به عمق روابط دوستانه و تاریخی 2ملت، انتقال تجربیات جمهوری اسلامی ایران به عراق در همه عرصه‌ها به‌ویژه امنیتی را خواستار شد.

همواره حمایت کرده‌ایم

ابراهیم جعفری همچنین در دیدار دیگری میهمان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بود. منوچهر متکی در این دیدار با اشاره به روابط خوب 2کشور گفت: ما همواره در کنار مردم عراق بوده‌ایم و در همه مراحل استقلال و تصمیم‌سازی ملت عراق از رویکرد آنان حمایت کرده‌ایم.

او ادامه داد: به‌دلیل احترام به انتخاب مردم در عراق هدف‌گذاری سیاست خارجی ما در عراق در جهت ثبات و امنیت این کشور بوده و استراتژی همسایگان عراق را تلاش برای ارتقای امنیت، ثبات و آرامش عراق می‌دانیم.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار بر نشست اجلاس کشورهای همسایه برای حل مشترک مشکل گرد و غبار جاری که تاثیرات سویی بر استان‌های مرزی ایران داشته تاکید کرد.

درس‌های زیادی گرفتیم

نخست‌وزیر سابق عراق هم در این دیدار گفت: ما از نقش رهبری جمهوری اسلامی ایران در ایجاد آرامش و خنثی‌سازی تلاش برخی جریانات خارجی که درصدد مخدوش کردن انتخابات ایران بودند درس‌های زیادی فرا گرفتیم.

او ادامه داد: عراق نیز در آینده انتخابات مهمی را پیش رو دارد که با توکل به خداوند و با حضور گسترده مردم این مرحله را نیز به‌نحو احسن پشت‌سر خواهد گذاشت. جعفری از نقش سازنده و دوستانه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند و شکل‌گیری دولت و نهادهای عراق قدردانی کرد.

کد خبر 92250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز